Nieuws

10 jaar De Ideeënfabriek: hoe het begon.

By April 1, 2021 No Comments

1 april 2011, een bijzondere dag. Hét moment dat de eerste huurders hun intrek namen in De Ideeënfabriek. Nu, precies 10 jaar later, blikken initiatiefnemers Mirjam van Lamoen en Geert Heikoop terug op het afgelopen decennium.

“Geert en ik, wij gaan ver terug. Onze samenwerking dateert al van 2007. Ik had destijds mijn eigen communicatiebureau, maar was het alleen vanuit huis werken al vrij snel beu. Ik wilde mensen om me heen. Op dat moment besloten Geert en ik de krachten te bundelen in het pand waar hij met zijn bureau al zat. Verschillende communicatiebureaus, één zakelijke omgeving. Dat was het idee. In een oud anti-kraakpand aan de Kastanjeweg in Uden kreeg ons idee vorm. The Office was een feit. Een stuk of zeven creatieve één- en tweepitters in een grote, open ruimte met een gezamenlijke receptie. Een geslaagd idee, maar door omstandigheden moesten we verhuizen. We gingen op zoek naar een andere plek waar we ons concept konden verbeteren. Voor onze eigen bedrijven, bestaande én toekomstige huurders”, aldus Mirjam.

Hun oog viel op het pand aan de Liessentstraat. Geert: “Het pand was destijds van de gemeente. De locatie, de uitstraling: we wisten het direct. Dit is het. Ter plekke ontstonden allerlei ideeën, maar het pand was wel dubbel zo groot én dubbel zo duur als we voor ogen hadden. Toch besloten we het te doen. We waren er zeker van dat het concept zoals wij het voor ogen hadden, hier vorm kon krijgen en succesvol zou worden.” Mirjam vult aan: “De driehoek Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch was een soort zwart gat. Men dacht dat hier niks gebeurde, maar wij zagen ontzettend veel creativiteit. En al die creativiteit, die wilden we in De Ideeënfabriek samenbrengen.”

Creatie, communicatie en innovatie werden de ‘piketpaaltjes’ van De Ideeënfabriek. Het moest een plek worden waar kruisbestuiving plaats zou vinden, waar branchegenoten elkaar konden ontmoeten, versterken, aanvullen en verrijken. Waar drempelloos samenwerken de norm zou zijn. Waar je ‘gewoon’ even bij elkaar binnen kon lopen met de vraag: “heb je effe?”. Maar ook een plek waar men volledig facilitair ontzorgd zou worden. “Ieder voor zich en de fabriek voor ons allen, dat was het idee. We wilden een zakelijk thuis creëren waar je niet alleen een kantoorruimte, maar ook een compleet pakket aan voorzieningen huurt. Van vergaderruimtes tot horeca en van schoonmaak tot beveiliging. We hebben allemaal dezelfde behoeftes en die kunnen we dus ook prima met elkaar delen”, zegt Geert.

Dat het concept andere creatievelingen aansprak bleek wel uit het feit dat de twee, nog voordat er ook maar iets gedaan was aan het oude fabriekspand, 75 procent van alle kantoorruimtes verhuurd wist te krijgen. “Het idee was zo goed doordacht en ook financieel stond het als een huis. We hebben het heel concreet en aansprekend weten te maken.” Mirjam.

In november 2010 kregen Mirjam en Geert de sleutel. “Op dat moment was het schouders eronder en gaan. Het was een enorme klus, maar we hadden duidelijk voor ogen hoe het eruit moest komen te zien en de architect wist onze ideeën perfect om te zetten naar een prachtig eindresultaat. We hebben bewust gekozen voor een mix van kleine, middelgrote en grote bedrijven om zo de samenwerking te stimuleren. Ontmoetingen mogelijk maken was een belangrijk speerpunt, daarom bestaat 1/3 van het gebouw uit gezamenlijke (vergader)ruimtes met het IdeeCafé als belangrijk hart van het gebouw.”

Nu, tien jaar later, staat de basisgedachte nog altijd overeind. “De markt is in de loop der jaren veranderd en we hebben de piketpaaltjes wat verder uitgezet waardoor het aanbod huurders meer divers is dan vroeger. Maar het concept, zoals we dat tien jaar geleden bedacht hebben, dat is nog altijd zo overtuigend en compleet. Ik ben echt trots op het feit dat wij dit destijds zelf bedacht en uitgevoerd hebben en dat het zo’n succes is geworden. Het is echt heel gaaf om te zien dat deze plek het zakelijke thuis van zovelen is geworden”, sluit Mirjam af.

erterterter